Logopeda
LogopedaLogopedia 19.04.2021r. Dzień dobry, w bieżącym tygodniu nadal proszę wykonywać zaproponowane ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne. Jeśli podany wcześniej materiał sylabowo- wyrazowy został przyswojony zamieszczam kolejne propozycje ćwiczeń. Życzę miłej pracy.
Rodzic czyta tekst opowiadania, pokazuje ruchy języka, warg, opisane w nawiasach a dziecko naśladuje te ruchy. Pewnego dnia języczek wybrał się nad jezioro (kląskanie). Zobaczył łódkę, otworzył kłódkę ( otwieramy usta), wsunął kluczyk (język na brodę) i już gotowe. Wsiadł do łódki (kląskanie). Chwycił prawe, potem lewe wiosło (ruch wahadłowy języka do kącików ust). Wiosłował na zmianę prawym i lewym wiosłem (wypychanie prawego i lewego policzka). Zmęczył się, wiec chwile odpoczął. Spojrzał w górę ( język dotyka górnej wargi), zobaczył długi sznur łabędzi (oblizywanie górnej i dolnej wargi) Postanowił policzyć ptaki ( liczenie górnych i dolnych zębów). Nieco dalej nadciągały ciemne obłoki (oblizywanie podniebienia). Języczek bał się, że dopadnie go deszcz. Postanowił wracać Wiosłował prawym i lewym wiosłem( wypychanie lewego i prawego policzka), co chwilę ocierając pot z czoła( dotykanie górnych i dolnych dziąseł). Dopiero wtedy zauważył przy łódce silnik. Odłożył wiosła ( oblizywanie górnej i dolnej wargi) i włączył silnik( brrrr) i szczęśliwie dopłynął do brzegu. Głoska „SZ” 1. Co szumi ? Dorosły odczytuje początek, a dziecko wybrzmiewa głoskę sz : szumi morze - szszsz... szumi wiatr - szszsz... szumi woda - szszsz... szumi las - szszsz... szumią drzewa - szszsz... szumią liście - szszsz... szumię ja - szszsz... szumisz ty - szszsz... szumi mama - szszsz... szumi tata – szszsz… 2. Mówimy razem Dziecko wybrzmiewa głoskę „ sz ” a dorosły wypowiada pozostałą część wyrazu : Na końcu wyrazu tu - sz ko - sz kalo - sz my - sz afi - sz fini - sz gula - sz tu - sz klo - sz baga - ż banda - ż kalenda- rz 3. Utrwalenie głoski SZ w wyrazach: https://wordwall.net/pl/resource/7396804 4. Utrwalenie głoski SZ w zdaniach https://wordwall.net/pl/resource/2429599 Listonosz przyniósł depeszę. Na poddaszu mieszkają szpaki. Szanuj książki i zeszyty. Przy szopie szumią kasztany. Ptaszki zbierają okruszki. W szkole jest szatnia. W szufladzie są szachy. Nasza pani pisze na maszynie. Szymon idzie do szkoły. Szymon ma szarą koszulę. 5. Utrwalenie głoski SZ w wierszach: „Myszka” „Myszkowała szara myszka w szafie, „Chyba mnie tu kot nie złapie?” Wyszukała pyszny serek, schrupała i wyszła na spacerek.” „Kogut i kokoszka” „Kupił kogut dla kokoszki, parasolkę w żółte groszki. Potem włożył kalosze I na spacer z nią poszedł.” Głoska „R” 1.Ćwiczenie r w zestawieniach ze spółgłoskami PR, BR Sylaby: pra, pro,pre, pru, pry, apra, opro, epre, upru, ypry bra, bro, bre, bru, bry, abra, obro, ebre, ubru, ybry 2. Utrwalenie „R” w wierszykach: “Broszka” Mała Bronka nabroiła, piękną broszkę gdzieś zgubiła. Broszka szybko się znalazłado imbryka Bronce wpadła. “Kruczek i kruki” Piesek Kruczek dumnie kroczy, bo przegonił kruki w nocy. Kruki owe, mówiąc między nami, chciały okraść kram z krewetkami.
Poprawiony (czwartek, 15 kwietnia 2021 19:05)
|