Logopeda

Logopedia 19.04.2021r.

Dzień dobry, w bieżącym tygodniu nadal proszę wykonywać zaproponowane ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne. Jeśli podany wcześniej materiał sylabowo- wyrazowy został przyswojony zamieszczam  kolejne propozycje ćwiczeń.

Życzę miłej pracy.

  1. Zabawa usprawniająca język, wargi, policzki: ”Jak języczek został żeglarzem”.

Rodzic czyta tekst opowiadania, pokazuje ruchy języka, warg, opisane w nawiasach a dziecko naśladuje te ruchy.

Pewnego dnia języczek wybrał się nad jezioro (kląskanie). Zobaczył łódkę, otworzył kłódkę ( otwieramy usta), wsunął kluczyk (język na brodę) i już gotowe. Wsiadł do łódki (kląskanie). Chwycił prawe, potem lewe wiosło (ruch wahadłowy języka do kącików ust). Wiosłował na zmianę prawym i lewym wiosłem (wypychanie prawego i lewego policzka). Zmęczył się, wiec chwile odpoczął. Spojrzał w górę ( język dotyka górnej wargi), zobaczył długi sznur łabędzi (oblizywanie górnej i dolnej wargi) Postanowił policzyć ptaki ( liczenie górnych i dolnych zębów). Nieco dalej nadciągały ciemne obłoki (oblizywanie podniebienia). Języczek bał się, że dopadnie go deszcz. Postanowił wracać Wiosłował prawym i lewym wiosłem( wypychanie lewego i prawego policzka), co chwilę ocierając pot z czoła( dotykanie górnych i dolnych dziąseł). Dopiero wtedy zauważył przy łódce silnik. Odłożył wiosła ( oblizywanie górnej i dolnej wargi) i włączył silnik( brrrr) i szczęśliwie dopłynął do brzegu.

Głoska „SZ”

1. Co szumi ?

Dorosły odczytuje początek, a dziecko wybrzmiewa głoskę sz :

szumi morze - szszsz...

szumi wiatr - szszsz...

szumi woda - szszsz...

szumi las - szszsz...

szumią drzewa - szszsz...

szumią liście - szszsz...

szumię ja - szszsz...

szumisz ty - szszsz...

szumi mama - szszsz...

szumi tata – szszsz…

2. Mówimy razem

Dziecko wybrzmiewa głoskę „ sz ” a dorosły wypowiada pozostałą część wyrazu :

Na końcu wyrazu

tu - sz          ko - sz         kalo - sz         my - sz         afi - sz        fini - sz

gula - sz     tu - sz            klo - sz          baga - ż        banda - ż   kalenda-  rz

3. Utrwalenie głoski SZ w wyrazach:

https://wordwall.net/pl/resource/7396804

4. Utrwalenie głoski SZ w zdaniach

https://wordwall.net/pl/resource/2429599

Listonosz przyniósł depeszę. Na poddaszu mieszkają szpaki. Szanuj książki i zeszyty. Przy szopie szumią kasztany. Ptaszki zbierają okruszki. W szkole jest szatnia. W szufladzie są szachy. Nasza pani pisze na maszynie. Szymon idzie do szkoły. Szymon ma szarą koszulę.

5. Utrwalenie głoski SZ w wierszach:

„Myszka”

„Myszkowała szara myszka w szafie, „Chyba mnie tu kot nie złapie?” Wyszukała pyszny serek, schrupała i wyszła na spacerek.”

„Kogut i kokoszka”

„Kupił kogut dla kokoszki, parasolkę w żółte groszki. Potem włożył kalosze I na spacer z nią poszedł.”

Głoska „R”

1.Ćwiczenie r  w zestawieniach ze spółgłoskami PR, BR

Sylaby: pra, pro,pre, pru, pry, apra, opro, epre, upru, ypry bra, bro, bre, bru, bry, abra, obro, ebre, ubru, ybry

2. Utrwalenie „R” w wierszykach:

“Broszka” Mała Bronka nabroiła, piękną broszkę gdzieś zgubiła. Broszka szybko się znalazłado imbryka Bronce wpadła.

“Kruczek i kruki” Piesek Kruczek dumnie kroczy, bo przegonił kruki w nocy. Kruki owe, mówiąc między nami, chciały okraść kram z krewetkami.

12.04.2021

Dzień dobry, w tym  tygodniu nadal systematycznie i sumiennie wykonujemy ćwiczenia zgodnie z tym, co zamieszczam na stronie internetowej  w dzienniku oraz  wysyłam przez Messenger. Przypominam, że zawsze rozpoczynamy od ćwiczeń oddechowych i ćwiczeń rozgrzewających buzię i język. Każde  ćwiczenie wykonujemy przynajmniej 3 razy  dziennie. Przechodzimy do kolejnych ćwiczeń tylko wtedy, gdy dziecko opanowało ćwiczony materiał.

Życzę owocnych ćwiczeń!

1. Propozycja  ćwiczeń oddechowych:

-  Robienie kleksów z farby wodnej, dmuchanie na nie przez słomkę z różną siłą i pod różnym kątem. Rozdmuchiwana farba przypomina barwne kwiaty.

-  Dmuchanie na plastikowe mini zabawki na kółkach, z taką siłą, aby mogły się przemieszczać.  Dziecko trzyma w dłoni mały kłębek wełny. Po głębokim wdechu nosem wydmuchują powietrze ustami wprawiając tym samym kłębek w ruch.

-   Zabawa w „Rozpędzanie chmurek”. Dziecko leży swobodnie na plecach. Nogi są ugięte w kolanach, stopy oparte o podłogę, ręce leżą wzdłuż tułowia. Wciąga powietrze nosem, swobodnym, płynnym ruchem unosząc ręce w górę i stara się rozpędzić przed sobą chmurki. Ponieważ ręce nie rozpędziły chmurek, wracają do pozycji wyjściowej. Wówczas dmuchaniem stara się rozpędzić chmury.

- Zabawa z piórkiem. Dziecko swobodnie poruszają się, trzymając w dłoni ptasie piórko. Podrzucają je do góry, a następnie dmucha na nie tak, aby jak najdłużej unosiło się w powietrzu.

- Dmuchanie na świecę w taki sposób, aby płomień wyginał się, ale nie zgasł.

-  Puszczanie baniek mydlanych. Mobilizowanie dziecka do wykonania jak największej bańki mydlanej.  Dziecko bierze, do ręki rurkę i poprzez nią stara się dmuchać na swoją dłoń albo na watkę umieszczoną na dłoni.

-  Zabawa w „Gotowanie wody”. Dziecko dmucha przez rurkę zanurzoną w wodzie tak, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza na jej powierzchni. Musi dmuchać długo, krócej, jak najkrócej, słabo, mocno, bardzo mocno, woda gotuje się, kipi itp.

- Wydmuchiwanie kółek z pary na lustrze.·  Granie na organkach, piszczałce, gwizdanie itp.

 

1. Ćwiczenia artykulacyjne

 

Zabawa: ”ZOO”

Rodzic/opiekun czyta tekst opowiadania, pokazuje ruchy języka, warg, opisane w nawiasach a dziecko naśladuje te ruchy.

Pewnego dnia języczek wybrał się do ZOO. Spacerował od klatki do klatki (mówimy; tup, tup).W pierwszej klatce zobaczył małpy, które skakały po gałęziach (dotykamy czubkiem języka na przemian dolnych i górnych zębów), zjadały banany (poruszamy buzią jakbyśmy coś jedli), wydają małpie okrzyki    (wołamy; gu, gu). W drugiej klatce mieszkał wilk. Był bardzo zły- pokazywał zębiska (pokazujemy zęby  w szerokim uśmiechu i warczał (wrr). W trzeciej klatce osiołek wydawał osiołkowe odgłosy (i-u,i-u) i skakał, wymachując kopytkami (dotykamy językiem podniebienia). Następnie pan języczek spotkał węża. Wąż syczał( ssssss) i wił się (wolno wysuwamy język z buzi ruchem wahadłowym – od prawej do lewej). Pan języczek odwiedził słonia. Słoń chwalił się zwinną trąbą (robimy rurkę z języka). Potem poszedł obejrzeć krokodyla, który głośno kłapał paszczą (otwieramy i zamykamy wargi wyciągnięte do przodu). Następnie powędrował do klatek hien. Cóż tam porabia? Jak zwykle ma dobry humor i się śmieje ( śmiejemy się hi, hi, ha, ha, he, he). Pan języczek był już bardzo zmęczony. Teraz czas na lody. Ech, pyszne te lody (wykonujemy językiem ruchy przypominające lizanie lodów, następnie oblizujemy wargi ruchem okrężnym).

 

„Pięć palców”

 

Pięć palców dla mnie zadanie miało.

Powtarzać kazały – ale się działo!

Zaczął ten pierwszy donośnym głosem.

Powtórzcie za nim, proszę:

„sa sa sa sa sa”

Drugi odważnie podniósł swą głowę,

by usłyszano paluszka mowę:

„so so so so so”

Trzeci największy, ale nieśmiały

szepnął pod nosem takie banały:

„se se se se se”

Czwartego słychać aż od sąsiada

Otwiera buzię i gada, i gada:

„su su su su su”

Piąty z uśmiechem od ucha do ucha-

wiedział, że każdy go teraz słucha:

„sy sy sy sy sy”

Koniec już bliski, a teraz, proszę

krzyknijmy razem donośnym głosem:

„sa, so, se, su, sy”

 

GŁOSKA  SZ

1. Mówimy razem

Dziecko wybrzmiewa głoskę „ sz ” a dorosły wypowiada pozostałą część wyrazu :

sz - minka              sz - kło                 sz - pak

sz - pilka                sz - pital               sz - patułka

sz - katu łka           sz - pulka              sz - koła

sz - kielet               sz - kiełko             sz - klanka

sz - tuka                 sz - kło                sz - kodnik

sz - lak                   sz - loch               sz - ron

sz - mer                  sz - nur               sz – nurek

Rymowanka

 

Mały ptaszek szepnął mamie,

W szkole było rymowanie:

Asza – kasza

Oszo – broszo

Esze – kieszeń

Uszu – buszu

Yszy – myszy

Ęszę – węszę

Ąszą – kąszą.

Raz, dwa, trzy,

Powtórz ty!

 

Mysz

 

Tup, tup, tup,

Kysz, kysz, kysz

Czy to jeż,

Czy to mysz?!

Tak to jeż

I mysz też.

Idą już,

Tuż, tuż, tuż.

„Szelki” „

W szafie mam szufladę, A w szufladzie szelki. Oddam je Szymkowi, Szymek da muszelki.” „Szymek i myszka” „Miła, mała myszka, Pod szafą Szymka mieszka. Szymek myszki szuka, O szafę nogą puka.”

„Czarownica” „

Czarownica czary znała i od rana czarowała. Z czekolady pełnomlecznej zrobiła lody bajeczne. Z czarnej czapki dla Beatki, Czarowała Mruczka w Łatki.” „Entliczek pętliczek czerwony stoliczek, a na tym stoliczku pleciony koszyczek. W koszyczku jabłuszko, w jabłuszku robaczek, a na tym robaczku czerwony kubraczek.”

GŁOSKA   „L”

Powtarzamy wierszyk:

“Bolek i Lolek”

Kto lubi lody?
– Bolek i Lolek!
Kto chce do wody?
– Bolek i Lolek!
Kto strzela gole?
– Bolek i Lolek!
Kto pilny jest w
szkole?
– Bolek i Lolek!
Lubię oglądać Bolka i Lolka
chociaż ze śmiechu łapie mnie kolka.

GŁOSKA   R

STROJENIE JĘZYKA

1.Wymawiaj po: tttttt, ddddd ( język jest młotem)

  • td,td, td, tdn,tdn,tdn ( język – pistolet)
  • tede-tedo-tedu ( język rozmawia w języku Ufoludka)
  • tda, tdo, tde, tdu ( język wykonujećwiczenia gimnastyczne)
  • trla, trlo, tirli, dirli – język układa rymowankę:
  • · tirli, dirli, dra rymowanka zła tirli, dirli, dra, dru, dre kto dzis wygra – każdy wie!

 

2. Ćwiczenie r w zestawieniach ze spółgłoskami: DR

  • · . Sylaby: dra, dre, dro, dru, dry, adra, edre, odro, udru, ydru

 

3 Wyrazy:

drapie, drewno, drogi, drut, drań, droga, drapieżnik, drążyć, dres, dreszcz, drewniaki, drobny, drops, drozd, druk, drób, adres, biedronka, modry, kołdra, hydrant, wydra, wiadro, zdrowy, odrobić, odrywać

  1. Powtarzamy wierszyk:

“Rozgadana papuga”

Siedzi papuga na murku na niewielkim podwórku. Gapi się na świat i mówi tak: trawa, tratwa, trąbka, brat, broda, brudny, brama, krat. Potem jedno oko mruży i znów mówi do kałuży: droga, drugi, drab, drużyna, prośba, prędkość, pręt, drabina. Mruga do mnie tak:  jestem barrrdzo  grrrroźny  ptak.

 

 

30.03.2021

I . ĆWICZENIA   ODDECHOWE:

 

1) ćwiczenia wdechu i wydechu przeponą w pozycji stojącej i siedzącej,

2) ćwiczenia wdechu i wydechu przepona z równoczesnym podnoszeniem i opuszczaniem rąk,

3) ćwiczenia przepony – naśladowanie śmiechu różnych ludzi; - kobiety ha-ha-ha - mężczyzny ho-ho-ho - chłopca ha-ha-ha (hałaśliwie) - dziewczynki hi-hi-hi (piskliwie)

4) ćwiczenia wdechu i wydechu – przy wdechu głowa uniesiona, przy wydechu głowę opuszczamy,

5) ćwiczenia poprawnego oddechu z zastosowaniem form zabawowych:

- dmuchanie na płomień świecy

- dmuchanie na paski bibuły - dmuchanie na kulki z waty

- dmuchanie na skrawki papieru opracowanie

- zdmuchiwanie papierków z gładkiej lub chropowatej powierzchni

- dmuchanie na zawieszone na nitce krążki lub kulki waty

- wydmuchiwanie kółek na lustrze - dmuchanie w trąbkę, baloniki, gwiazdki, itp.

- puszczanie baniek mydlanych

- chłodzenie gorącej zupy na talerzu

– dmuchanie ciągłym strumieniem - odtajanie zamarzniętej szyby

– długie chuchanie - wypuszczanie pary przez lokomotywę: ff lub szszsz

- wypuszczanie powietrza z piłki lub dętki

– długie sss - dmuchanie wolne na świecę, żeby nie zgasła, mecz piłek pingpongowych na stoliku lub na podłodze

- wykonywanie ćwiczeń oddechowych połączonych z podrzucaniem piłeczki

 

II. ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE JĘZYK:

 

  • konik jedzie na przejażdżkę - naśladowanie konika wydając odgłos kląskania.
  • winda - otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą - raz do góry, raz do dołu, stawiając go za górne, potem za dolne zęby.
  • karuzela - Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stronę.
  • chomik - wypychaj policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
  • malarz - pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
  • młotek - spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
  • mycie okna – buzia otwarta szeroko, a język powolnym ruchem oblizuje górne zęby.
  • wieszanie firanek – przy szeroko otwartej buzi czubek języka dotyka kolejno górnych zębów.
  • słoń macha trąbą – język wystawiamy daleko na brodę, do nosa, w prawo, w lewo.
  • Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych, cukierków z wgłębieniem w środku.
  • Zlizywanie nutelli, dżemu, sosu itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.

 

III. ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE WARGI:

 

Ćwiczenia warg pomagają w dokładnej i wyraźnej artykulacji zwłaszcza samogłosek, są również wsparciem dla utrwalania prawidłowego toru oddechowego, gdyż wzmacniają mięsień okrężny ust, dzięki czemu dziecko swobodniej je domyka podczas oddychania (dzieci z nieprawidłowym torem oddechowym mają stale lub bardzo często otwartą buzię).

  • balonik - nadymanie policzków, usta ściągnięte (dla urozmaicenia bawimy się w baloniki, które pękają przekłute palcami ).
  • całuski - usta układamy w "ciup" i cmokamy posyłając do siebie buziaki.
  • niejadek - usta wciągamy w głąb jamy ustnej.
  • zmęczony konik - parskanie wargami.
  • podwieczorek pieska - chwytanie ustami drobnych cukierków, chrupek, kawałków skórki chleba, itp.
  • klaunik – uśmiech od ucha do ucha i dzióbek na zmianę.
  • wąsy – przytrzymywanie na górnej wardze słomki lub ołówka i próby jak najdłuższego utrzymania( wargę układamy mocno do „u”).
  • karpik - wargi ściągnięte do przodu, otwierają się i zamykają.
  • straż pożarna - wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e o, i u, a u.
  • pojazdy - naśladowanie poprzez wibrację warg warkotu motoru, helikoptera.itp.
  • łowienie rybek – przenoszenie za pomocą słomki wyciętych papierowych rybek z jeziorka zrobionego z kartki papieru do papierowego koszyczka.

IV. ĆWICZENIA SŁUCHOWE

„Rymy w zagrodzie”

. Zadaniem dziecka jest odgadywanie brakujących rymów ( słowa w nawiasach).

Raz na grzędzie bura kurka

nastroszyła swoje...( piórka)*

Inna kurka głośno gdacze

Żółta kaczka pięknie…(kwacze).*

Baran po swojemu beczy,

koza w kozie z żalem…(meczy).*

Gniady konik w stajni hula,

pszczółki lecą wprost do…(ula).*

traktor w polu głośno huczy,

a na łące krówka…( muczy)*

gdy wróbelki nam ćwierkają,

dzieci rymy…( dobierają).*

 

W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci odgadują brakujące rymy.

GŁOSKA SZ

1. Głoska  „ sz ”   w wyrazach

Dziecko powtarza za dorosłym:

szafa, szalik, szatnia, szabla, szachy, szeroki, szelki, szufelka, szuflada, szewc, szopa, szorty, szum, szofer, szuwary, szkoła, szyba, szyja, szynka, szydełko, szew, szept, kasza, kaszel, maszyna, nosze, kosze, kalosze, koszyk, koszula, kieszeń, wieszak, puszek, groszek, poszewka, daszek, uszy, leniuszek, kieliszek kosz, kapelusz, mysz, gulasz, klosz, kalosz, tusz, plusz szkoła, szkło, szklanka, szpulka, szpital, szpada, szpak, sznurek, szmata, szwalnia, szkapa, szkoda, szlak, szpilka, szpinak, szpulka, sztuka podeszwa, myszka, biszkopt, broszka, gruszka, puszka, poduszka, mieszkanie, muszla, kasztan, podszewka, większy, lepszy, wierszyk, Warszawa, dorsz, marsz,

  1. 2. Głoska  „ sz ”   w wyrażeniach

Dziecko powtarza za dorosłym:

blaszana puszka, obszerna szafa, kosz kasztanów, szerokie szuflady, szanuj zeszyty, obszerne szuflady, maszyna szyje, szara mysz, Zbyszek pisze, Tomaszek leniuszek, szary szalik, szerokie szelki, szkolna szatnia, szkodliwy proszek, szklany klosz, pluszowy kapelusz, fałszywy grosz, blaszana puszka, kosztowny naszyjnik, szpitalne nosze, puszysty szalik, koszyk szpinaku, oszroniona szyba, bursztynowa broszka, pszenna kasza, obszerne mieszkanie, wszyta kieszeń

  1. 3. Głoska  „ sz ”   w zdaniach:

Naucz się czytać zdania . Zrób ilustrację do wybranego zdania.

W koszu pod szafą mieszka szara myszka.

Tomasz i Szymon grają w kosza pod szkołą.

Do szuflady dam: szachy, muszle i kłębuszek sznurka.

Na wieszakach w szkolnej szatni wiszą worki i szaliki.

  1. 4. Głoska  „ sz ”   w wierszach:

“Poduszka”

Poduszka na twym łóżku poszewkę ma pluszową.
Kwiatuszki i motylki masz tuż nad swoją głową.
Poduszka na twym łóżku przyniesie ci sen szybki.
Będziesz w tym śnie szybować, potem pływać jak rybki.

GŁOSKA  L

  1. „Skacząca piłka”

Wiersz ten służy do usprawniania narządów mowy. Wielokrotne powtarzanie sylaby la usprawnia czubek języka, utrwala prawidłową artykulację głosek l i a oraz przygotowuje do wymowy trudniejszej głoski r.

Mała Ala piłkę ma,

piłka skacze:

- La, la, la.

- La, la, la*

Ala Ani piłkę da,

piłka skoczy:

- La, la, la.

- La, la, la*

Ładnie fika piłka ta:

piłka tańczy:

- La. la, la.

- La, la, la*

Piłkę łapie mała Ala,

piłka skacze:

- La, la la.

- La, la la.*

Czy ktoś wdzięku więcej ma,

od tej piłki:

La, la, la?

- La, la, la.*

W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci naśladują skaczącą piłeczkę, powtarzając za prowadzącym; la, la, la.

GŁOSKA R

1. STROJENIE JĘZYKA

Wymawiaj po: tttttt, ddddd ( język jest młotem)

  • td,td, td, tdn,tdn,tdn ( język – pistolet)
  • tede-tedo-tedu ( język rozmawia w języku Ufoludka)
  • tda, tdo, tde, tdu ( język wykonujećwiczenia gimnastyczne)
  • trla, trlo, tirli, dirli – język układa rymowankę:
  • · tirli, dirli, dra rymowanka zła tirli, dirli, dra, dru, dre kto dzis wygra – każdy wie!

2. Ćwiczenie r w zestawieniach ze spółgłoskami:  TR, DR

  • · 1. Sylaby: tra,tre,tro,tru, try, atra, etre, otro, utru, ytry dra, dre, dro, dru, dry, adra, edre, odro, udru, ydru

2. Wyrazy: trawa, trop, trema, trucht, tryk, atrament, utrudnienie, metr trampek, tragedia, truskawka, trąbka, trochę, trociny, potrawa, otręby, futryna, wątroba, trud, trudny, wytrych, piętro,

3. Wyrażenia i zdania:

drogie drewniaki,

futro i wiadro,

trudny trening,

trasa tratwy,

odrobina drutu

Piotr lubi potrawy z truskawek.

Katastrofą trębacza był widok cytryny.

Za kwadrans biedronka wdrapie się na drugie piętro.

Druhenki podróżowały w drewniakach.

Adres stróża zapisany został cytrynowym atramentem

Poprawiony (czwartek, 15 kwietnia 2021 19:05)