Get Adobe Flash player
Szukaj na stronie
Linki

Nasi przyjaciele
Imieniny
: Leona Ireneusza
Kontakt

Telefon:

25 798 28 86

email:

zsgolaszyn@gmail.com

Adres do korespondencji:

Zespół Szkół w Gołaszynie

Gołaszyn 29

21-400 Łuków

SŁONECZKA ZDALNE LEKCJE

16.04.2021r. - Piątek
Temat dnia: Malujemy muzykę.

1. Na początek proponuję zabawę naśladowczą ,,Kapela”.
Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym. Pozycja wyjściowa: ręce na kolanach. Podczas zwrotek dzieci rytmicznie klaszczą ( na każde słowo przypada jedno klaśnięcie). Podczas refrenu naśladują grę na skrzypcach, grę na flecie, przebierając palcami, uderzają w podłogę i robią młynek.
https://www.youtube.com/watch?v=0XAinVz-_AM

2. Następnie zapraszam dzieci na ćwiczenia poranne – zestaw nr 16.
3. ,,Wiosenny krajobraz z brzozami” – zabawa muzyczno - plastyczna.
Dziecko ma na stoliku kartkę, farby plakatowe mocno rozwodnione, pędzle. Rodzic wyjaśnia: Za chwilę usłyszysz muzykę. Zamienisz pędzel w tancerza, który przy tej muzyce będzie tańczyć, a przy okazji malować linie, wzory i inne esy-floresy. Wybierz dla siebie pierwszy kolor. Podczas trwania muzyki nie dobieramy farby – tancerz nie może przerywać tańca. Rodzic puszcza utwór, a dzieci malują. Gdy prace schną, wydzierają z białego papieru paski o szerokości 2-3 cm i komponują z nich pień brzozy – czarną kredką rysują krótkie kreski. Kompozycję naklejają na kolorowy karton. Na koniec pęczkiem patyczków do uszu maczanymi w jasnozielonej gęstej farbie plakatowej stemplują delikatnie liście.
https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI

4. ,,Kolorowe płytki” – zabawa dydaktyczna z mierzeniem.
Dzieci wycinają 8 białych pasów o różnej długości. Każdy pasek kolorują innym kolorem. Następnie ułóżcie pokolorowane pasy od najkrótszego do najdłuższego. Po pokolorowaniu i ułożeniu pasów podpisują kolejność liczbami. Następnie Rodzic zadaje pytania dotyczące kolejności:
Który z kolei jest kolor …..?
Jaki kolor ma czwarty pas?
Jaki kolor ma siódmy pas? itp.

5. Zachęcam do pracy w podręcznikach L62– ćwiczenia w porównywaniu długości, wskazywanie prostokątów o tej samej długości, kolorowanie.
6. Zabawy na podwórku.
7. ,,Nuty do domu” – zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa.
Na podłodze leżą obręcze (obręcze możemy przygotować ze sznurka lub tasiemki). Dzieci nuty biegają pomiędzy nimi. Gdy Rodzic zagra na szklance dzieci zatrzymuje się. Na jedno mocne uderzenie w garnek dzieci znowu zaczynają biegać.
8. ,,Kapela Jasia” – zabawa grafomotoryczna.
Rodzic pokazuje wzory, a dzieci ćwiczą rysowanie każdego na tackach z kaszą manną.
|-|-|- VVVV |||| //// \\\\

 

15.04.2021r. - Czwartek
Temat dnia: Na koncercie.

1. Na początek proponuję zabawę naśladowczą ze śpiewem ,,Jestem muzykantem – konszabelantem”.Dziecko wymyśla ruchy naśladujące grę na poszczególnych instrumentach.
https://www.youtube.com/watch?v=or-xxFjWMy0

2. Zapraszam dzieci na ćwiczenia poranne – zestaw nr 16.
3. ,,Na koncercie” – zabawy muzyczno – ruchowe.
- ,,
Wycieczka” – zabawa ruchowa. Dziecko porusza się zgodnie ze słyszanym akompaniamentem: marsz, bieg, podskoki.

https://www.youtube.com/watch?v=h99ab5l28Tk
- Próba orkiestry” – zabawa słuchowa.
Zamknijcie oczy. Mamusia/tatuś "zagra" na szklance, talerzyku, garnku... Odgadnijcie proszę te kuchenne odgłosy.
- ,,Na koncercie” – zabawa improwizacyjna. Dzieci słuchają nagrania i tańczą przy nim dowolnie.
https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A

4. ,,Na koncercie” – rozmowa z dziećmi.
Zapraszam do obejrzenia filmu przedstawiającego zachowanie widzów na koncercie w filharmonii.
https://www.youtube.com/watch?v=ITcbDB0QETE

Następnie Rodzic zadaje pytania:
W jakich miejscach mogą odbywać się koncerty?
W jaki sposób okażemy artystom, że szanujemy ich muzykę?

W jaki sposób widzowie mogą pokazać, że koncert im się bardzo podobał?
Jak zachowują się ludzie na koncercie w filharmonii, na koncercie rockowym i plenerowym?
5. Teraz zapraszam na ćwiczenia gimnastyczne wszystkie dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=vkwzFVN2Bds

6. Zachęcam do pracy w podręcznikach KP4.7– wskazywanie na rysunkach takich samych elementów, ćwiczenia w czytaniu.
7. Zabawy na podwórku. Jeśli pogoda pozwoli wybierzcie się na podwórko. ,,Koncert w plenerze” – zabawa twórcza. Dzieci szukają elementów, z których będą mogły wydobyć dźwięki przez uderzanie, pocieranie, tupanie itp.
8. Praca z CziP62 – odszukiwanie liter f, F w tekście, łączenie takich samych sylab, czytanie tekstu.
9. ,,Grzechotki” – zabawa konstrukcyjna.
Wszystkie chętne dzieci zapraszam do wykonania grzechotek z surowców wtórnych. Dzieci do puszek lub butelek po napojach wsypują ziarna grochu. Oklejają samoprzylepnym papierem kolorowym według własnego pomysłu.

 

 

14.04.2021r.  GRUPA SŁONECZKA

Temat dnia: Na wystawie.

I  CZEŚĆ  DNIA

Zapraszam na ćwiczenia poranne Dzieci i Rodziców.

– „Rzeźby” – zabawa pobudzająco-hamująca. Dziecko biega po pokoju. Na dowolny sygnał staje

bez ruchu w jakiejś wymyślnej pozie, udając rzeźbę. R. daje drugi sygnał, a dziecko znowu zaczyna biegać. Zabawę powtarzamy.

– „Zegary” – ćwiczenie tułowia i mięśni szyi. Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, ręce zaplecione na plecach.

R. wystukuje na bębenku lub wyklaskuje 2 rytmy – ćwierćnutowy i ósemkowy. Przy rytmie

ćwierćnutowym dziecko naśladuje bicie dużego zegara – ze słowami bim-bom pochyla się

mocno do przodu z wyprostowanymi plecami i prostuje; w rytmie ósemkowym recytuje cyk,

cyk,  cyk, cyk z jednoczesnym przechylaniem głowy raz w lewo, raz w prawo.

– „Malarze” – ćwiczenie ramion. Dziecko naśladuje malowanie dużego obrazu. R. mówi, którą

ręką i jakie ruchy ma wykonać, np. malarz gruntuje płótno z dołu do góry, z lewej do prawej,

na ukos; teraz maluje duże koła.

– „Marsz” – ćwiczenie uspokajające. Dziecko maszeruje po obwodzie koła przy dowolnej piosence.

Piosenka do marszu:

https://www.youtube.com/watch?v=Z0ZPPvV0Qkc&ab_channel=MariaZofiaTomaszewska

 

II CZĘŚĆ DNIA

Proponuję naukę poprzez ciekawe zadania i zabawy dydaktyczne.

1.„Nasze dzieła” – zabawy matematyczne.

– „Kleksy” – działanie dzieci. Każde dziecko składa na pół kartkę papieru i za pomocą pipetki

upuszcza na jedną z połówek kilka kropel kolorowego atramentu. Następnie zagina kartkęponownie i mocno prasuje dłonią. Po chwili rozkłada i ogląda efekty, opowiada o tym, co powstało, co kleks przypomina, nadaje swojej pracy tytuł. R. zadaje pytanie: Co zaobserwowaliście? Dzieci mają dojść do tego, że prawa strona wygląda tak samo jak lewa.

2.„W drodze na wystawę” – zabawa ruchowa naśladowcza. Dzieci ruchem ilustrują opowiadanie R.: Pewnego dnia dzieci z przedszkola/szkoły wybrały się na wystawę rzeźb. Założyły buty (naśladują zakładanie butów), kurtki (naśladują zakładanie i zapinanie kurtek) i czapki (naśladują nakładanie czapki). Pomaszerowały na przystanek autobusowy (maszerują w rytmie podanym przez R.). Zaczekały na autobus (stoją kilka sekund), a gdy podjechał, wsiadły do niego (trzy kroki z wysokim unoszeniem kolan). Autobus ruszył (szybki trucht), ale co jakiś czas zatrzymywał się na różnych przystankach (zatrzymują się na przerwę w rytmie). Gdy dojechały na miejsce, wysiadły

z autobusu (trzy kroki z wysokim unoszeniem kolan) i weszły do muzeum (pięć kroków do przodu). Tam zdjęły czapki i kurtki i powiesiły na wieszakach (naśladują zdejmowanie i wieszanie). Spacerowały pośród eksponatów (kroki

w bardzo wolnym tempie), z uwagą im się przyglądały (mocne skręty głowy w prawo i lewo) i podziwiały (ruchy głową w kierunku ramienia w jedną i drugą stronę). Gdy już wszystko zobaczyły, założyły kurtki i czapki (naśladują ubieranie się), poszły na przystanek (marsz), wsiadły do autobusu (3 kroki z wysokim unoszeniem kolan) i szybko pojechały w drogę powrotną (bieg w szybkim tempie). Wysiadły (trzy kroki z wysokim unoszeniem kolan)

i pomaszerowały do przedszkola/szkoły (marsz). Gdy zdjęły ubranie i buty (naśladują czynności), zmęczone położyły się na dywanie (leżenie na plecach i 4 głębokie wdechy i wydechy)

 

3.Zachęcam Rodziców do przeczytaniaopowiadania „Wiosenna wystawa” – oraz do  rozmowy na temat właściwego zachowania w obiektach użyteczności publicznej na podstawie przeczytanego opowiadania.

Wiosenna wystawa

Beata Gawrońska

Ignacy mieszkał w bloku z rodzicami i starszą siostrą Marcelą. Właśnie zaczynała się wiosna.

Chłopiec bardzo lubił, gdy robiło się coraz cieplej, trawa zaczynała zielenieć, a drzewa nie były

już szarobrązowe, bo na gałęziach pojawiała się zieleń – znak, że za chwilę z pąków rozwiną się

liście. Chłopiec nie mógł się już doczekać, kiedy w skrzynce na balkonie zobaczy pierwsze wiosenne kwiaty. Cebulki posadzili z mamą jesienią, a on – choć dobrze wiedział, że zimą nic tam

nie wyrośnie – i tak od czasu do czasu sprawdzał, czy może pojawił się choć malutki kiełek.

Pewnego dnia Marcela wpadła jak bomba do domu.

– Jutro w hali obok naszego bloku będzie można oglądać wiosenną wystawę – zawołała

od progu. – Czy będę mogła się tam wybrać? – Spojrzała na mamę.

– Oczywiście – odpowiedziała mama. – Pójdziemy wszyscy.

Ignacy aż klasnął z radości, tak spodobał mu się pomysł tej wycieczki. Chłopiec był już kilka

razy na wystawach. Wiedział, że ogląda się na nich różne rzeczy nazywane eksponatami, które

są poustawiane tak, by każdy je dobrze widział, i mają etykietki z nazwami. Widział obrazy,

rzeźby, a nawet dziwaczne meble, którymi zachwycała się mama, choć krzesło wcale nie przypominało krzesła, tylko jakby korzeń drzewa.

Następnego dnia wstał wcześnie rano, wyszykował się i nawet przygotował dla wszystkich

kanapki, byleby tylko jak najszybciej wyruszyć.

– No, szybciej, szybciej – pospieszał Marcelę, która w skupieniu chrupała paprykę.

Gdy w końcu wyszli z domu i dotarli do hali, zrobiło się pięknie, kolorowo i wiosennie.

Na olbrzymich stołach i na podłodze nie wiadomo skąd pojawiła się trawa, a obok stały tulipany w tysiącach kolorów, hiacynty, żonkile, narcyzy i inne kwiaty, których Ignaś nie znał. W powietrzu unosił się cudny zapach. Nagle Ignacy zobaczył dwoje dzieci, które wbiegły na trawę

i zerwały kilka tulipanów. Na szczęście jakiś pan, chyba ich tata, szybko je do siebie przywołał.

Przykucnął i patrząc im prosto w oczy, zdecydowanym głosem coś tłumaczył. Ignacy domyślił

się, o czym mówił – przecież na wystawie nie wolno dotykać eksponatów, a już na pewno nie

można ich niszczyć. Służą do oglądania i podziwiania przez wszystkich.

– Zobacz – pokazał Marceli – obok wejścia jest stoisko, na którym można kupić takie same

kwiaty i zabrać do domu. Nie wiem, po co te dzieci je zrywały…

Marcela chciała coś odpowiedzieć, ale jej uwagę odwróciły najpiękniejsze narcyzy, jakie

w życiu widziała. Pobiegła szybko w tamtym kierunku, a Ignacy za nią.

Mama, Marcela i Ignacy bardzo długo chodzili jeszcze po terenie wystawy i podziwiali wystawione kompozycje.

Na szczęście już nikt nie próbował dotykać czy zrywać kwiatów.

– Bardzo dobrze się dziś zachowywaliście – pochwaliła mama. – W nagrodę możecie sobie

wybrać po jednej doniczce z kwiatkiem na stoisku handlowym.

Ignaś wybrał piękne żółte tulipany, które kojarzyły mu się z ciepłym wiosennym słońcem. Marcela wprost nie posiadała się z radości, że może zabrać do domu narcyzy, które tak ją zachwyciły.

Gdy rodzina opuściła wystawę, Ignacy zauważył, że dwoje dzieci, który wcześniej zrywały

tulipany, także niesie po doniczce z kwiatami. I – co najważniejsze – obchodzi się z nimi bardzo

ostrożnie i z szacunkiem. „Chyba rozmowa z tatą pomogła” – pomyślał.

Po powrocie do domu Ignaś postawił doniczkę z tulipanami na parapecie i pielęgnował je

codziennie. A po kilku dniach pojawiły się też hiacynty w skrzynkach na balkonie. Teraz było

już pewne, że nadeszła wiosna.

 

4.Po wysłuchaniu opowiadania dzieci odpowiadają na pytania R.: Dokąd poszedł Ignaś z mamą

i siostrą? Jakie eksponaty oglądał? Co wydarzyło się na wystawie? Co to jest wystawa? Jeśli

to możliwe, dzieci wpisują do internetowej przeglądarki grafiki hasło wystawa i podczas oglądania zdjęć starają się doprecyzować znaczenie pojęcia (wystawa malarska, rzeźby, kwiatów, mebli, zwierząt itp.). Jak należy się zachowywać na wystawie lub w innym miejscu publicznym, czyli takim, do którego przychodzi wiele osób, np.

w kinie, teatrze, muzeum? R. pokazuje zdania, np. Eksponaty podziwiamy, ale ich nie dotykamy. Dobry przykład dajemy – eksponaty szanujemy! Dzieci próbują je odczytać. Następnie dziecko recytuje jedno z tych zdań, rytmizując je w dowolny sposób (pomaga sobie klaskaniem, tupaniem, pstrykaniem na palcach itp.).

 

5. Zachęcam do pracy w podręczniku.

• Praca z KP4.6 – ćwiczenia percepcji wzrokowej, odbicie lustrzane, ćwiczenia grafomotoryczne.

 

6. Proponuję zabawę dydaktyczną z dzieckiem:

„Wiosenne kwiaty” – ćwiczenia w czytaniu.

Rodzice przygotowują wyrazy nazw kwiatów: narcyzy, krokusy, tulipany. Dzielimy wyrazy na sylaby, a dziecko

z rozsypanki sylabowej układa nazwę kwiatka. Jeśli dziecko  nie wie, jak wygląda kwiat, R. naprowadza je opisem słownym. ( rozsypanka, jeden wyraz a potem kolejny)

 

7. Zapraszam Dzieci i Rodziców  do wspólnej zabawyplastyczno-konstrukcyjnej „Wiosna w sztuce”. Dziecko z pomocą Rodzica  wykonuje prace plastyczną na kartce lub kwiatka jako prace przestrzenną. Proponuję: tulipana lub hiacynta.

FILMIKI

Jak zrobić tulipana

https://www.youtube.com/watch?v=So7qmbCRsdI&ab_channel=EWELINAGANCARZKreatywniewdomu

Jak zrobić hiacynta

https://www.youtube.com/watch?v=F-IhGlITZg0&ab_channel=Lubi%C4%99Tworzy%C4%87

 

8. Na zakończenie proponuję spacer, podczas którego dziecko ma za zadanie obserwować oznaki wiosny

w przyrodzie. W ogródku pojawiają się zapewne wiosenne kwiaty. Rośliny budzą się do życia. Swoje obserwacje mogą narysować. Powodzenia.

 

 

13.04.2021r. – Wtorek
Temat dnia: Artyści to my


1.Na początek proponuję obejrzeć film edukacyjny ,,Artysta”. Kto to jest artysta? Czym zajmuje się artysta?
https://www.youtube.com/watch?v=KpV1u3o-6G8
2.Następniećwiczenia poranne – zestaw nr 16.
3. Zapraszam Was do zobaczenia krótkiego filmiku ,,F jak farby” -wprowadzenie litery f, F
https://www.youtube.com/watch?v=-oFhAkZLGSU
Dzisiaj poznamy nową literę f, F jak farby. Dzieci rysują literę F palcem w powietrzu, na dywanie. Teraz spróbujcie np. z patyczków, kredek, kloców, sznurka ułożyć literę. Następnie proszę o podzielenie wyrazu farby na sylaby, na głoski. Czy głoska ,,f” jest samogłoską czy spółgłoską? Proszę z białych cegiełek ułóżcie schemat wyrazu farby. Zadaniem dzieci będzie zastąpienie samogłosek w wyrazie cegiełkami czerwonymi, spółgłosek niebieskimi. Spróbujcie wyszukać w pokoju przedmioty z głoską f na początku i na końcu wyrazu.
4. ,,W pracowni malarza” film edukacyjny
https://www.youtube.com/watch?v=WGEjVFAZmqA
5. ,,Fiołki – zabawa plastyczna. Rodzic ustawia kompozycję z wazonika z fiołkami (lub innymi wiosennymi kwiatami: tulipanami, żonkilami, narcyzami). Na tle dowolnego materiału. Dziecko ma za zadanie namalować tę kompozycję farbami plakatowymi. 
6. Zachęcam do pracy w podręcznikach KP4.4-5 – ćwiczenia analizy słuchowej, określanie miejsca głoski i litery w wyrazach, ćwiczenia w czytaniu.
7. Swobodne zabawy na świeżym powietrzu. Korzystajmy z ładnej pogody.
8. Kącik Dobrego Startu – wzór 21a, dzieci kreślą literę po śladzie i samodzielnie. Następnie wyklejają literę F plasteliną. Wzór 21b ( z literami f, F drukowanymi i pisanymi). Rodzic mówi tak wyglądają litery f, F pisane i drukowane, wielkie i małe. Razem z innymi literami F znajduje się w alfabecie, czyli w wielkiej rodzinie wszystkich liter. Nabierzcie dużo powietrza nosem i wypowiadajcie głoskę f w sposób przerywany tak długo, na jak długo wystarczy wam powietrza. 
9.,,Kuchenni malarze” -zabawa grafomotoryczna. Dziecko na tacce z mąką rysuje palcem dowolny obrazek. Następnie Rodzic demonstruje sposób pisania litery f, F, a dzieci powtarzają kilka razy na tacce z mąką.
Nauka pisania litery f, F
https://www.youtube.com/watch?v=qyopm0OHJns&t=54s
10. Praca z CziP61 – wodzenie palcem po śladzie liter f, F, pisanie w tunelu, pisanie liter po śladzie, po kropkach i samodzielnie, pisanie krótkich zdań.

 

 

12.04.2021r.   GRUPA SŁONECZKA

Temat dnia: Szanujemy ludzi, rzeczy i przyrodę.

wiodąca aktywność: społeczno-emocjonalna

CELE OGÓLNE: wprowadzenie pojęcia szacunek odnoszącego się do osób, przedmiotów, zwierząt,

miejsc uznawanych za ważne; kształtowanie postawy poszanowania przez rozwijanie umiejętności okazywania szacunku osobom, przedmiotom, zwierzętom w najbliższym otoczeniu; uświadamianie znaczenia właściwego zachowania się w różnych codziennych sytuacjach.

I CZĘŚC DNIA

1. Na początek dnia proponuję obejrzeć bajkę edukacyjną o szacunku.
https://www.youtube.com/watch?v=ZDw6cy_OSGI
2. Teraz zapraszam na ćwiczenia poranne nr 16.
- ,,Rzeźby”– zabawa pobudzająco-hamująca. Dziecko biega po pokoju. Na dowolny sygnał staje bez ruchu w jakiejś wymyślonej pozie, udając rzeźbę. Rodzic daje drugi sygnał, a dziecko znowu zaczyna biegać.
- ,,Miejsce w teatrze”- zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko ustawia się w dowolnym miejscu. Na sygnał Rodzica maszeruje po pokoju. Na drugi sygnał musi wrócić dokładnie na swoje miejsce.
- ,,Zegary” – ćwiczenia tułowia i mięśni szyi. Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Na dowolny sygnał Rodzica dziecko naśladuje bicie dużego zegara- ze słowami bim-bom pochylają się mocno do przodu z wyprostowanymi plecami i prostują. Na drugi sygnał recytują cyk, cyk, cyk, cyk  z jednoczesnym przechylaniem głowy raz w lewo, raz w prawo.
- ,,Malarze”- ćwiczenie ramion. Dziecko naśladuje malowanie dużego obrazu. Rodzic mówi, którą ręką i jakie ruchy ma wykonać, np. z dołu do góry, z lewej do prawej, na ukos, teraz  maluje duże koła.
- ,,Marsz” – ćwiczenie uspokajające. Dziecko maszeruje przy dowolnej piosence.

II CZĘŚĆ  DNIA

Zajęcia dydaktyczne.

Szacunek – wyraz ten może mieć wiele znaczeń, w zależności od kontekstu użycia może m.in.: oznaczać: szacunek – w sensie poważanie, uszanowanie, poszanowanie, respekt, atencja, estyma, pokłon, uznanie. szacowanie – szacunek wartości, wycena. prestiż – znaczenie, autorytet, posłuch.

„Kornelia i Stefan” – rozmowa o szacunku na podstawie opowiadania, Rodzice czytają opowiadanie dziecku.

Kornelia i Stefan Joanna M. Chmielewska

Kornelia z rodzicami przyjechała na weekend do Karpacza. Wczoraj chodzili po górach, a dziś…

– Mamo, gdzie dzisiaj pójdziemy? – spytała Kornelka, wyskakując z łóżka.

– Do muzeum, a potem nad wodospad – odpowiedziała mama. – Ubieraj się szybko, jedz

śniadanie i wychodzimy.

Dziewczynka bardzo chciała zobaczyć wodospad, lecz do muzeum wcale jej nie ciągnęło.

Była już kiedyś w muzeum z wujkiem. Widziała tam zbroje rycerskie, miecze, armaty, mundury

chyba sprzed stu lat, mapy i tablice z jakimiś napisami. Wujek wszystko czytał i strasznie długo

oglądał każdy eksponat, a Kornelka nie mogła doczekać się, kiedy wreszcie stamtąd wyjdą.

– Musimy iść do tego muzeum? – spytała, sięgając po kanapkę.

– Nie musimy, ale chcemy. – Mama wrzuciła butelkę wody do plecaka.

– Kto chce, ten chce – mruknęła Kornelia. – Ty też wolałbyś od razu iść nad wodospad,

prawda? – zwróciła się do ulubionego misia.

Ale Stefan jak zwykle nic nie odpowiedział. Grzecznie siedział w kieszeni sukienki, skąd wystawał mu tylko brązowy łepek.

– Jak w muzeum będzie nudno, to zaczniemy marudzić – szepnęła do niego dziewczynka,

kiedy wychodzili z pensjonatu.

***

Rodzice Kornelii zatrzymali się przed niewysokim długim budynkiem.

– Jesteśmy na miejscu. Córeczko, chcesz przeczytać, jakie to muzeum? – Tata wskazał napis

nad wejściem.

Kornelka niechętnie pokręciła głową. Napis był długi, a ona dopiero uczyła się czytać.

Nie obchodziło jej, co to za muzeum, więc po co miała się męczyć?

– Jestem pewien, że ci się tutaj spodoba. – Tata otworzył oszklone drzwi.

Kornelia odmruknęła coś niewyraźnie i nie rozglądając się, weszła do środka. Wyjęła Stefana

z kieszeni, poprawiła mu kubraczek i kokardkę na szyi.

Tata kupił bilety, pani otworzyła im drzwi do sali i podała mamie informator.

– Mamo, tu są lalki w strojach ludowych! – zdziwiła się Kornelia, podchodząc do pierwszej gabloty. – Pani w przedszkolu pokazywała nam takie na obrazkach. Ojej, zobacz, jaki malutki dzbanek

i filiżanki! A jaką kolorową malowaną szafę mają te lalki! I tu też są lalki! – Dziewczynka biegała

od jednej witryny do drugiej. – I tutaj! A tam figurki górali i owieczek – mówiła podekscytowana.

– O, ile samochodzików! Ja chciałabym ten niebieski z odkrytym dachem. Jakby się go dało

powiększyć, to dopiero by było! – Kornelia zatrzymała się przed gablotą pełną zabytkowych

modeli aut. Wszystkie były takie śliczne, błyszczące i zupełnie inne od samochodów, które

widywała na ulicach.

– Gdy babcia Ania była mała, to jeździły takie auta? – zapytała.

– Nie. One są jeszcze starsze. Z czasów twojej praprababci – odpowiedział tata.

– To strasznie dawno. – Kornelia nie umiała sobie nawet wyobrazić, kiedy to mogło być.

– Mamo, patrz, lalki babcie. – Dziewczynka wskazała figurki w długich sukniach siedzące

przy stole. – A jakie mają miny. Jakby im się nic nie podobało.

– To posępne kobiety z Holandii. – Mama zajrzała do informatora.

– Hmm… a gdzie ja widziałem przed chwilą podobną minę? Zdaje się, że u jakiejś dziewczynki,

która nie chciała iść do muzeum – zaśmiał się tata.

same zabawki – dodała ze zdziwieniem.

– Bo to jest muzeum zabawek – wyjaśnił tata.

– Takie specjalne muzeum dla dzieci?

– Nie tylko dla dzieci. – Mama spojrzała na starszą panią i pana, którzy właśnie weszli do sali.

– Dorośli mogą tu powspominać dzieciństwo, ale także dowiedzieć się wielu rzeczy.

– Na przykład czego?

– Jakimi zabawkami bawiły się i bawią dzieci w różnych stronach świata, z jakich materiałów

robiono kiedyś zabawki. A jak się ogląda domki dla lalek, widać, jak ludzie mieszkali, jakie mieli

meble i przedmioty w domach…

– Mamo, patrz, jaka malutka łazienka – przerwała Kornelia. – I wanna na złotych nóżkach!

I taki stary piec do podgrzewania wody i złoty prysznic! Babcia Ania mówiła, że jak była mała,

też miała taki piec w łazience.

– O właśnie, teraz już wiesz, jak wyglądały dawniej łazienki – powiedziała mama.

– I pokoje, i kuchnie. – Kornelka nie mogła się napatrzeć na domki dla lalek. Rodzice obejrzeli już wszystko, a ona ciągle odkrywała coś nowego; a to miniaturową maszynkę do mielenia

w kuchni, a to fortepian w saloniku, a to wyjątkowo śliczną lalkę.

W witrynach przy wyjściu mieszkały misie. Małe, duże, białe, brązowe, beżowe, szare, żółte,

misie chłopcy i misie dziewczynki, misie z bajek i z filmów, na ławeczce siedziała misia panna

młoda z welonem na głowie i pan młody w ciemnej kamizelce, a za nimi w wiklinowym fotelu

pani misiowa.

A co robił Stefan? Przykleił nos do szyby i wcale nie chciał się ruszyć. Może rozmawiał z misiami w jakimś niesłyszalnym języku?

– Stefanie, musimy już iść. Ale jeszcze kiedyś tu wrócimy. To muzeum jest całkiem fajne,

nie? – Kornelia poprawiła misiowi grzywkę, która przykleiła mu się do czoła. – Ciekawe, co

w muzeum zabawek zostanie z naszych czasów? Jak myślisz?

Ale Stefan, jak to Stefan, nie odpowiedział.

Następnie Rodzic sprawdza rozumienie treści opowiadania poprzez zadawane pytania:

Po wysłuchaniu tekstu dzieci odpowiadają na pytania R., np. Dokąd rodzice zabrali Kornelkę?

Dlaczego na początku dziewczynka była niezadowolona? Jak zachowywała się Kornelka w muzeum? Czego dowiedziała się podczas zwiedzania? Co musimy robić, by za wiele lat jakieś inne dzieci mogły zobaczyć, jak wyglądały dzisiejsze zabawki? Co lub kogo jeszcze trzeba szanować?

Co to jest szacunek? Jak można okazywać, że się kogoś lub coś szanuje?

Zabawa dydaktyczna – mapa myśli;

„Szanujemy, gdy…” – budowanie wypowiedzi, argumentowanie swojego zdania.

Dziecko na małej  kartce robi szybki rysunek, będący jego  odpowiedzią na pytanie: Co to jest szacunek? Rodzic określa czas na tę pracę. Po jego upływie dziecko siedzi na dywanie i opowiada o swojej  pracy i o tym, jak rozumie pojęcie szacunek. Na koniec wspólnie starają się ustalić, który rodzaj szacunku jest najważniejszy – Rodzic  tak kieruje rozmową, żeby dziecko doszło do wniosku, że nie ma najważniejszego rodzaju szacunku, wszystko i wszystkich trzeba szanować tak samo. Rodzic zapisuje wyraz szacunek, lub pisze na komputerze i wydrukuje. Następnie dziecko próbuje odczytać wyraz. Na zakończenie zabawy dziecko kończy zaczęte przez R. zdanie: Szanujemy, gdy…

,,Klepany” – zabawa taneczna do utworu Klepany:

https://www.youtube.com/watch?v=owL0HZvXD_U&ab_channel=Bart%C5%82omiejAbramowicz-Topic

Owcza Uderzenie dłońmi w uda (1).

rzyczekKlaśnięcie w dłonie (2).

nasz Klaśnięcie prawą ręką w prawą dłoń partnera i przytrzymanie ruchu na jego dłoni (3).

wygnałJak 1.

owceJak 2

wczas.Klaśnięcie lewą ręką w dłoń partnera i przytrzymanie ruchu (4).

A ja za nim Jak 1 i 2.

ze śniadaniem, Jak 3 i 4,

ale bez zatrzymania ruchu. a on uciekłJak 1 i 2.

w las.Klaśnięcie dłońmi w dłonie partnera (prawą w lewą i lewą w prawą)

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

Ćwiczenia dla dzieci - prawidłowa postawa

https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8&t=20s&ab_channel=MedicoverPolska

Proponuję pracę w podręcznikach część IV

Praca z KP4.2–3 – wypowiedzi na temat ilustracji, budowanie zdań poprawnych gramatycznie, czytanie globalne.

Proponuję dzieciom  zabawy  na świeżym powietrzu. Rozwijanie sprawności fizycznej. Wzmacnianie odporności.

III CZĘŚĆ DNIA

„Taniec z wstążką” – ćwiczenia ruchowe i ruchowo-słuchowe.

Rodzic przygotowuje wstążkę lub bibułę. rozdaje dzieciom. Mówi: Wyobraź sobie, że bierzesz udział w konkurencji „taniec z wstążką”. Dziecko tańczy ze wstążką do rytmu utworu:

https://www.youtube.com/watch?v=Urb6XfmOibw&ab_channel=Rafa%C5%82R%C4%99dziniak

„Pantomima” – zabawa parateatralna. Przedstawianie scenek dotyczących szacunku.

 

Zachęcam Rodziców do lektury, poczytajcie. Zapewniam, że to ciekawe i pomoże Wam rozmawiać o SZACUNKU ze swoim Dzieckiem.

https://mamadu.pl/blogi/agaidzieciaki/122929,szacunek-podstawa-wszystkich-wartosci-jak-go-wpoic-dziecku#

 

 

09.04.2021r. - Piątek
Temat dnia: Sadzimy i siejemy.

1. Na początek proponuję zrobić ,,Etykiety” – działanie dzieci. Dziecko przygotowuje z kartonu etykiety dla roślin. W tym celu kartkę A4 dzieli na 4 części: na 2 rysują cebule i odwzorowują wyraz cebula, a na 2 – pietruszkę i odwzorowują wyraz pietruszka. Mogą być inne warzywa. Ozdabiają etykiety w dowolny sposób i mocują do patyczków.

2. Zapraszam dzieci na ćwiczenia poranne z muzyką. Wykonujcie ćwiczenia według poleceń
i poprawnie.
https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg

3. ,,Posadzimy, posiejemy” – rozmowa z dziećmi na podstawie wiersza.

Kaczki i kury

Dziś od rana kwaczą kaczki: I rzodkiewkę i buraczki.
- Zasiejemy wam buraczki. Sio z ogródka, miłe kaczki!
Dla nas to jest trud niewielki, Sio nad wodę, sio!
Mamy dzioby jak szufelki… Woła, gdacze chór kokoszek:
Praca pójdzie nam raz, dwa! Pomożemy sadzić groszek.
Kwa, kwa, kwa! Dla nas praca to niewielka,
- Dziękujemy, dziękujemy! Mamy dziobki jak szydełka.
Sami grządki zasiejemy. Potrafimy siać i mak!
Kud-ku-dak! Zasadzimy groch, ogórki.
- Dziękujemy, dziękujemy! A sio z grządek, miłe kurki!
Sami wszystko posiejemy, Sio z ogródka, sio!
Rodzic zadaje pytania do treści wiersza:
W czym chciały pomagać kaczki i kury?
Dlaczego gospodarze nie chcieli się zgodzić na ich pomoc?
Co gospodarze chcieli zasiać, a co zasadzić?
Czym się różni sianie od sadzenia?
Jakie narzędzia trzeba mieć do siania, a jakie do sadzenia?
Gdzie można coś siać lub sadzić?

4. ,,Doniczki” – praca konstrukcyjna.
Proponuję zrobienie doniczki, z której roślina sama będzie czerpała wodę. Rodzic przecina butelkę plastikową na pół, tak by powstały 2 naczynia. Spód butelki posłuży jako zbiornik na wodę. W korku robimy dziurę, na tyle szeroką, by można było przewlec bawełniany gruby sznurek. Dziecko zakręca butelkę ( część sznurka jest poza butelką, a część w niej). Część butelki z zakrętką odwracamy do góry nogami, wsypujemy na dno ziemią. Staramy się by sznurek znalazł się także w części z ziemią. Do dolnej części dzieci wlewają wodę do połowy wysokości. Część z ziemią wstawiają korkiem do dołu do części z wodą (sznurek pływa w wodzie). Do ziemi wkładamy np. fasolę, groch lub sadzonkę innej rośliny. Ostrożnie podlewamy. Całość ozdabiamy papierem samoprzylepnym, mazakami lub tasiemkami. Dzieci wykonują etykietę do podpisania, co rośnie w doniczce.

5. ,,Sadzimy ziemniaki” – zabawa ruchowa na szybkość. Dziecko siedzi na dywanie. Obok dziecka leży gazeta. Dziecko zgniata kartkę robi z niej 5 kulek. Na końcu pokoju stoi kosz. Dzieci mają za zadanie wrzucić wszystkie kule do kosza.

6. Zachęcam do pracy w podręcznikach KP3.47– porządkowanie sekwencji czasowych: najpierw, potem, na końcu, wypowiedzi na temat zdjęć, wycinanie.

7. Praca z L56 – ćwiczenia w rozwiązywaniu zadań tekstowych.
8. Prace w ogródku. Jeśli pogoda pozwoli wybierzcie się do ogródka. Sianie pietruszki, sadzenie cebuli, oznaczenie grządek etykietami które dzieci przygotowały rano.
9. ,,Kaczki i kury” – pamięciowe opanowanie wiersza.
Rodzic recytuje wiersz fragmentami, a dziecko powtarza. Następnie Rodzic mówi pierwsze słowo
z wersu, a dziecko dopowiada resztę.

 

 

08.04.2021r. - Czwartek

Temat dnia: Wiosna w polu.

1. Na początek proponuję zabawę językową ,,W polu”. Dziecko układa zdanie z nazwą czynności, którą wykonuje rolnik. Następnie liczy wyrazy w zdaniu.

2. Zapraszam dzieci na ćwiczenia poranne z muzyką. Wykonujcie ćwiczenia według poleceń i poprawnie.
https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

3. ,,Wiosenny krajobraz” – wypowiedzi dzieci z wykorzystaniem KP3.45 – 46. Dzieci na podstawie ilustracji opowiadają, co się dzieje wiosną w polu (orka, siew, zboże), wymieniają kwiaty i rośliny (sasanka, krokus, leszczyna, wierzba). Dokonują analizy słuchowej nazw roślin. Następnie dzieci rozcinają obrazek, składają ponownie i naklejają na kartkę z bloku.

4. ,,Wiosna w polu” – zabawy muzyczne.

- ,,Goście na polu” – zabawa ilustracyjna. Rodzic prosi, by dzieci zamieniły się w ptaki. Opowiada: Jest wiosna, po polach jeżdżą traktory, które orzą ziemię. Jest ona miękka, ciepła i pulchna, bardzo łatwo znaleźć tam smacznego robaka do zjedzenia albo patyki do zbudowania gniazda. Ptaki są wesołe, lubią się bawić, a ich ulubiona zabawa to berek. Ale niekiedy kłócą się ze sobą . Dzieci mają za zadanie pokazać zachowanie ptaków, fruwanie i zabawę w berka. Ptaki przylatują, fruwają spokojnie, a potem zaczynają gonitwy, by znowu wrócić do lotu.
- ,,Zabawa w zagonkach” – zabawa naśladowcza. Dzieci mają pęczek wstążek z krepiny. Podczas słuchania utworu ,,Stary Donald farmę miał” naśladują ruchy pionowe, poziome i rysowanie koła. Następnie machają wstążkami krepiny w różne strony.

https://www.youtube.com/watch?v=kCofie3Ky-8
5. Zachęcam do pracy w podręcznikach praca z L55– utrwalenie znaku odejmowania, układanie zadań do obrazków, dopisywanie brakujących cyfr i znaków, kreślenie znaku minus w kratkach.
6. Jeśli pogoda pozwoli wybierzcie się na spacer w poszukiwaniu wiosennych kwiatów.
7. ,,Krokusy i przebiśniegi” – zabawa plastyczna. Rodzic przygotowuje potrzebne materiały. Dzieci mają kwadratowe karteczki notesowe (nie mogą być samoprzylepne). Przez środek z góry na dół rysują zielony pasek szerokości ok. 2 cm – cała szerokość zamalowana. Kartkę składają w harmonijkę tak, by zielony pasek był na środku. Harmonijkę składają na pół i sklejają. Lekko ją rozkładają. Przyklejają do kolorowej kartki.
Z zielonego kartonu wycinają wąskie listki oraz łodyżki i całość składają. Z białej kartki oddzierają kawałek i naklejają na dolną część pracy, by stworzyć śnieg.

8. ,,Nasiona i ptaki” – zabawa matematyczna. Dziecko siedzi na dywanie. Przed dzieckiem leży szarfa (zagonek na polu), a na niej co najmniej 8 klocków. Dziecko odwraca się tyłem a Rodzic mówi: Dzieci nasiona w polu posiały, a ptaki im je zjadały. W tym czasie zabiera kilka klocków i chowa. Następnie dziecko odwraca się i liczy ( na palcach, na liczmanach, w pamięci), ile nasion zjadł ptak.

 

 

 

07.04.2021r.  GRUPA SŁONECZKA ,,0”

ŚRODA

Temat dnia: Dzień w gospodarstwie.

I CZĘŚĆ

„Pobudka” – zabawa słuchowa. Dziecko ma przed sobą 4 kształty figur geometrycznych. Rodzice przygotowują: koło, kwadrat, trójkąt i prostokąt( mogą być z kolorowych kartek).

Do każdego kształtu dopasowują określone zwierzę, podając jednocześnie odgłos, jaki będzie

do niego dopisany, np. owca – koło i be, krowa – trójkąt i mu, pies – prostokąt i hau, świnia –

kwadrat i kwi. Odgłosy są napisane na kartonikach przez Rodziców.  Następnie Rodzic (potem dzieci) układa kartoniki z odgłosami w dowolnej sekwencji, zaczynając od 2, np. hau, kwi.

Rodzic i dziecko recytują:

Gospodyni idzie i niesie śniadanie.

W takiej kolejności niech tu każdy stanie.

Rodzic odczytuje odgłosy: hau, kwi. Dzieci układają figury odpowiadające zwierzętom we właściwej kolejności: prostokąt, kwadrat. Podczas kolejnych powtórzeń należy zmieniać kolejność i liczbę odgłosów.

Zabawy ruchowe przy piosence: podskoki, obroty, skłony itp…

Piosenka dla dzieci Stary Donald farmę miał zwierzęta na gospodarstwie;

https://www.youtube.com/watch?v=MHFpBY85ahk&ab_channel=Spiewajznami

II CZĘŚĆ

  1. „Zamieszanie w kurniku” – zabawy matematyczne. Dzieci mają okrągłe talerzyki, liczmany

(np. żołędzie, fasolki), komplety cyfr( od1 do 8) , po 5 patyczków. Rodzic przygotowuje potrzebne materiały, można zrobić talerzyki z kartek ksero, płaskie.

– „Kurze gniazda” – zabawa z liczeniem, wprowadzenie znaku odejmowania. Przed dzieckiem

leży w szeregu 8 papierowych talerzyków (symbolizujących gniazda). Na każdym są napisane

kolejne cyfry od 1 do 8. Leżą też na nich żołędzie lub fasolki (symbolizujące jajka), których

za każdym razem jest o kilka więcej, niż świadczyłaby o tym napisana cyfra. Obok talerzyka

leży kartka papieru i komplet cyfr oraz znaki =, +. Dziecko wybiera talerzyk, liczy wszystkie jajka i odkładają na kartki,

by zostało tyle, ile wskazuje liczba. Następnie dziecko mówi, ile jajek było, ile zabrały, ile zostało. R. prosi, by wybrało z zestawu te cyfry i znaki, które będą im potrzebne do ułożenia działania. Gdy dzieci zorientują się, że brakuje 1 znaku, Rodzic prosi, by opowiedziały, jak ten znak wygląda, i poszukały w pokoju czegoś, co może go zastąpić. Dziecko zastępuje brakujący znak patyczkami, kredkami, ołówkami, paskami papieru – dobre jest wszystko, co przypomina minus.

Praca z KP3.44 – wprowadzenie znaku odejmowania, uzupełnianie działań, pisanie cyfr w kratce.

Filmiki edukacyjne dla dzieci, zachęcam Rodziców do zabawy z dziećmi.

Liczenie - odejmowanie na cukierkach dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=jMTvTBAOIH8&t=123s&ab_channel=Edupomys%C5%82yR%26B

Nauka odejmowania - pierwsze kroki

https://www.youtube.com/watch?v=XeTOJWXv7jQ&ab_channel=uczsiezdomumatmy

Zajęcia matematyczne- dodawanie odejmowanie, porównywanie zbiorów.

https://www.youtube.com/watch?v=9ePsxzPiuWQ&ab_channel=PrzedszkoleJuniorek

  1. „Dzień w gospodarstwie” – rozmowa połączona z pracą plastyczną.

Rodzic  prosi dziecko, by zastanowiło się i powiedziało, czym zajmuje się rolnik. Dziecko podaje nazwy czynności, a R. zapisuje je na kartkach. Jeśli wystąpią trudności R.  sugeruje pewne czynności. Po rozmowie układa przed dzieckiem trzy wyrazy do czytania globalnego: ranek, południe, wieczór. Dziecko opowiada z pomocą Rodzica jakie czynności wykonuje rolnik: rano, w południe i wieczorem.

Następnie zachęcam do przeczytania opowiadania:

Mysia jedzie na wieś

Maciejka Mazan

Mysia przyjechała w odwiedziny do kuzynów na wieś. Przez całe życie mieszkała w mieście,

więc wszystko było tu dla niej dziwne. Pani Polna, mama jej kuzynów, powiedziała, że to nic nie

szkodzi, bo jutro z samego rana oprowadzi ją po okolicy.

Ale rano przywieźli ziarno i pani Polna musiała się nim zająć, więc przewodnikiem Mysi został jej kuzyn Mysiałek. Mysiałek trochę zazdrościł Mysi tego mieszkania w mieście i ze wszystkich sił starał się pokazać, że na wsi jest o wiele ciekawiej.

– Przede wszystkim mamy własnego gospodarza – oznajmił. – To taki pan, który stara się,

żeby nam niczego nie brakowało.

– My też mamy własnego gospodarza – odparła Mysia. – Jesteśmy z niego bardzo zadowoleni, bo zostawia na podłodze dużo smacznych okruszków.

– Nie sądzę, żeby wasz gospodarz był lepszy od naszego – powiedział Mysiałek z urazą. –

Zresztą zaraz zobaczysz. Tylko się pospiesz, bo się spóźnimy!

– Przecież jest dopiero piąta – zdziwiła się Mysia, która w domu nie wstawała o tej porze.

– Na wsi wszystko zaczyna się wcześniej – powiadomił ją Mysiałek z ważną miną i oboje

pobiegli na podwórko. A tam właśnie gospodarz szedł do chlewu z wiaderkiem, a gospodyni

rzucała ziarno kurom.

– Widzisz, jak o nas dbają? – powiedział Mysiałek z dumą. – Zostawiają dla nas jedzenie na

podwórku i w chlewie, żebyśmy zawsze mieli jakąś przekąskę. Szkoda tylko, że te kury i świnki

częstują się bez pozwolenia…

– A to nie jest jedzenie dla kur i świń? – zdziwiła się Mysia.

– Nie wiem, skąd ci to przyszło do głowy – prychnął Mysiałek i dodał: – A teraz biegiem!

I oboje pobiegli do obory, gdzie stało bardzo dużo krów. Wszystkie były zniecierpliwione

i mówiły, że najwyższy czas, żeby je wydojono. Mysia pomyślała, że dojenie tylu krów potrwa

bardzo długo, ale gospodarz przyniósł dziwne urządzenie, przez które mleko popłynęło prosto z krowich dójek do zbiornika.

– Widzisz? – spytał zadowolony Mysiałek. – To dojarka. Gospodarz robi to dla nas. Bardzo

lubię mleko i śmietanę. Będą na śniadaniu, więc chodź szybko!

I Mysia pobiegła za Mysiałkiem do domu. Rzeczywiście, na śniadanie podano świeże mleko

i śmietanę oraz wiele innych smakołyków. Dlatego nie zdążyli zobaczyć, jak gospodarz wyrzuca z obory starą ściółkę i wymienia ją na nową, ale Mysiałek zapewnił, że to także dla niego, bo

on bardzo lubi odwiedzać krowy i bawić się w czystej ściółce. No, a przy okazji krowy także się

ucieszą, że mają w oborze przyjemnie.

Po powrocie z obory gospodarz zaczął szukać kluczyków do traktora.

– Oho! – zawołał Mysiałek. – Wspaniale się składa, gospodarz zawiezie nas na pole!

I oboje popędzili na podwórko, gdzie stał traktor z doczepioną do niego broną. Mysia i Mysiałek przycupnęli na niej i pojechali na wycieczkę na pole, gdzie gospodarz jeździł traktorem

tam i z powrotem, a brona robiła w ziemi głębokie bruzdy.

– To też dla nas? – spytała Mysia.

– Oczywiście – odparł Mysiałek. – Ja bardzo lubię jeździć ciągnikiem.

– A po co są te bruzdy w ziemi?

– Hmm… – zamyślił się Mysiałek. – Może to korytarze dla mnie do biegania?

Więc oboje zeskoczyli z brony i zaczęli się bawić w wyścigi na polu. Tak się rozbawili, że nie

zauważyli, jak gospodarz zawraca i jedzie do domu.

Dopiero po jakimś czasie Mysiałek poczuł, że burczy mu w brzuszku.

– Ojej – zmartwił się. – Gospodarz nie zauważył, że nas nie ma!

– Co teraz będzie? – przestraszyła się Mysia.

Mysiałek spojrzał na słońce.

– O tej porze gospodarz je obiad – powiedział ze smutkiem. – Na pewno bardzo smaczny…

– Wracamy do domu? – spytała Mysia.

Ale zanim coś postanowili, usłyszeli warkot traktora.

– Gospodarz wraca! – ucieszył się Mysiałek. – Chyba się zorientował, że nas zgubił!

Tym razem za traktorem jechała dziwna maszyna, z której wypadały ziarenka, lądując dokładnie w bruzdach, które gospodarz niedawno wyorał w polu.

– Widzisz! Przywiózł nam obiad! – zawołał Mysiałek.

– To nie jest obiad – rozległ się głos za ich plecami. Oboje odwrócili się i zobaczyli mamę

Mysiałka, która przyjechała na siewniku. – Obiad czeka na was w domu. A to są nasiona, z których wyrosną plony.

– A ja bardzo lubię jeść te plony, więc gospodarz robi to dla mnie – upierał się Mysiałek.

I wszyscy wrócili do domu pieszo, bo pani Polna powiedziała, że nie można wszędzie jeździć

traktorem. Trzeba się też trochę ruszać.

Do końca dnia Mysia nie miała ani chwili, żeby się ponudzić. Bawiła się z kurami, kaczkami

i gąskami, poszła razem z Mysiakiem porozmawiać ze świniami, a kiedy gospodarz wrócił wieczorem z pola i znowu przyniósł krowom paszę i je wydoił, Mysia stała obok i przyglądała się

wszystkiemu z wielkim zainteresowaniem.

A gdy wróciła do własnego domu, o wszystkim opowiedziała rodzicom.

– Mysiałek ma wielkie szczęście, bo jego gospodarz bardzo o niego dba! Robi mu korytarze

do biegania po polu, rzuca ziarenka i specjalnie dla niego doi krowy!

Rodzice spojrzeli na siebie.

– To chyba nie tak, Mysiu – powiedziała mama. – Taki gospodarz musi codziennie dbać

o pole i zwierzęta, bo na tym polega jego praca.

– No właśnie o tym mówię! – odparła Mysia. – Gospodarz bardzo dba o Mysiałka! Zbudował mu dom, chlew, oborę i kupił traktor, żeby wozić Mysiałka na pole! Musimy się przeprowadzić na wieś!

 

Proponuję po wysłuchaniu opowiadania, aby dziecko wspólnie z Rodzicem wyjaśniło niezrozumiałe słowa: dojarka, pług, brona, siewnik, poidła itp. oraz uzupełniło nazwy  czynności o te, których wcześniej nie podały, a wystąpiły

w opowiadaniu. Następnie  dziecko rysuje określoną czynność wykonywaną przez gospodarza, wybraną przez siebie.

 

  1. Zachęcam do pracy w podręcznikach

Praca z CziP56 – wskazywanie liter j, J w tekście, układanie wyrazów z sylab, czytanietekstu słowno-obrazkowego.

III CZĘŚĆ

„Kaczki” – zabawa z elementem liczenia. Dziecko siedzi, Rodzic recytuje rymowankę:

Pływają gęsiego kaczki,

bardzo wesołe dziwaczki.

Która skrzydłami machała

i wodą nas oblała?

Następnie Rodzic pokazuje cyfrę, a dziecko mówi swój liczebnik porządkowy, np. piąta,

i jednocześnie uderzają dłońmi w podłogę.

Rozwiązujemy i układamy zadania :

– „Kury i jajka” – rozwiązywanie i układanie zadań.

R. mówi zadanie, np. Gospodyni przyniosła w koszyku 7 jajek. 4 jajka wybiła na patelnię. Ile jajek jej zostało? Instruuje: Możesz liczyć na liczmanach, na palcach lub w pamięci. Zachęcam do układania z cyfr i znaków matematycznych działań do zadań. Mogą również dać słownie odpowiedź na pytanie. Następnie dziecko może samo wymyślać zadania. Powodzenia.

Na zakończenie proponuję film:

Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi – film edukacyjny dla dzieci:

https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U&ab_channel=AbcZabawa

 

_____________________________________________________________________________

06.04.2021r. - Wtorek
Temat dnia: Jogurt – zdrowy produkt.

1. Na początek zapraszam Was do obejrzenia krótkiego filmiku:
https://www.youtube.com/watch?v=yMIY7XESVpU
Po obejrzeniu filmu odpowiedz na pytania, które zada Wam Rodzic
- Z jaką literką rozmawiał Ubu?
- Dlaczego literka ,,j” płakała?
- Dlaczego to jajko było takie ważne dla literki ,,j”?
- Jaką moc miało jajko?
- Jakie zapamiętałeś wyrazy rozpoczynające się głoską ,,j”w bajeczce, którą wymyślił Ubu?
- Zobacz jak wygląda wielka litera ,,J” i mała litera ,,j”
- Czy głoska ,,j” jest samogłoską czy spółgłoską?

2. Zapraszam Was na ćwiczenia poranne:
https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A

3. ,,Łapiemy j” – zabawa słuchowa z elementem ruchu. Dzieci w skupieniu chodzą po pokoju jakby czegoś szukały. Rodzic wypowiada słowa z głoską j (na początku, w środku, na końcu) i bez tej głoski. Gdy dziecko usłyszy słowo z głoską j, klaszcze w dłonie i woła Mam!. Słowo z j powinno pojawić się co trzeci, czwarty raz.

4. ,,Produkty z mleka” – działanie dzieci. Dzieci wycinają z gazetek reklamowych z supermarketów zdjęcia produktów pochodzenia mlecznego. Następnie tworzą mleczną mapę – grupują produkty tego samego rodzaju, np. sery, śmietany, jogurty, masła i naklejają na karton.
5. ,,J jak jogurt” – wprowadzenie litery j, J. Dzisiaj poznamy nową literę J, j na podstawie wyrazu jogurt. Dzieci rysują literę j palcem w powietrzu, na dywanie. Teraz spróbujcie np. z klocków, korków, sznurka, słomek ułożyć literę j. Następnie proszę o podzielenie wyrazu jogurt na głoski, na sylaby. Proszę przygotować po 6 prostokątów czerwonych, niebieskich i białych. Z białych cegiełek ułóżcie schemat wyrazu jogurt. Zadaniem dzieci będzie zastąpienie samogłosek w wyrazie cegiełkami czerwonymi, spółgłosek niebieskimi. Spróbujcie wyszukać w pokoju (mieszkaniu) przedmioty z głoską j na początku wyrazu, w środku i na końcu wyrazu.
6. Zachęcam do pracy w podręcznikach praca z KP42-43 – prezentacja liter wielkiej i małej, wskazywanie miejsca głoski j w wyrazach, układanie wyrazów z sylab, ćwiczenia w czytaniu, kreślenie liter w labiryncie, odszukiwanie liter j, J wśród innych.
7. Praca z CziP55 – graficzne odtwarzanie kształtów, pisanie liter j, J po śladzie, po kropkach i samodzielnie.
8. ,, Nabiał – ważny produkt” – rozmowa z dziećmi. Dzieci odpowiadają na pytania: Dlaczego dorośli ciągle mówią, że dzieci muszą pić mleko i jeść nabiał? Jaki ważny składnik mają produkty mleczne (wapń)? Wiecie za co on odpowiada w naszym organizmie (układ kostny)?

 

__________________________________________________________________

02.04.2021r. – Piątek
Temat dnia: Śmigus-dyngus.

  1. 1. Na początek dnia proponuję  obejrzeć  bajkę edukacyjną  ,,Smigus-dyngus”. Zapoznanie z tradycją śmigusa-dyngusa. Skąd się wzięła jego nazwa i związane z nim obyczaje.

https://www.youtube.com/watch?v=MXr5pWMtKqc

  1. 2. Teraz zapraszam do ćwiczeń porannych w podskokach. Powodzenia.

https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE

  1. 3. ,,Śmigus-dyngus – praca plastyczna. Wykonajcie rysunek na temat np. Radosny śmigus-dyngus.
  2. 4. ,,Nasz śmigus” – rozmowa z dziećmi. Dziecko samo wyjaśnia, co oznacza śmigus-dyngus. Rodzic uzupełnia wiedzę dziecka informacjami: Śmigus-dyngus to tak naprawdę dwa odrębne zwyczaje, które obchodzone są tego samego dnia – w Poniedziałek Wielkanocny. Śmigus to zwyczaj obchodzenia przez gospodarza na wsi swoich pól i polewania ich wodą w celu zapewnienia urodzajnych plonów. Natomiast dyngus to zwyczaj obdarowywania kiełbasą i jajkami osób, które przychodziły i składały życzenia. Rodzic zadaje pytania:

- Jak teraz obchodzi się ten zwyczaj?

- Co podoba się tobie w śmigusie-dyngusie?

- Co tobie się nie podoba w tej tradycji?

- Jak można w kulturalny sposób spędzać ten dzień?

Rodzic podkreśla, że ten zwyczaj to symbol, więc polewanie też powinno być symboliczne.

  1. 5. ,,Czyje wiadro cięższe?” – zabawa dydaktyczna. Ważenie. Rodzic przygotowuje wagę z wieszaka (wieszak musi mieć poprzeczny drążek lub zaczepy na końcach ramion, wtedy łatwiej zaczepić pojemniki do umieszczania produktów. Doczepia do niego np. papierowe lub plastikowe torby lub plastikowe wiaderka (muszą być takie same). Rodzic trzyma wagę, a dziecko wrzuca do jednego pojemnika po 2 klocki i obserwuje zachowanie wagi. Gdy wieszak zdecydowanie się przechyli, dziecko zaczyna wkładać klocki do drugiego pojemnika do momentu aż wieszak się wyprostuje. Następnie dziecko waży różne zabawki i porównuje co jest cięższe.
  2. 6. Zachęcam do pracy w podręczniku L.60 –kolorowanie według kodu, dekodowanie informacji.
  3. 7. W czasie pobytu na dworze proponuję zorganizować wyścigi np. kto szybciej dobiegnie do drzewa, kto wyżej podskoczy, kto zrobi więcej przysiadów.
  4. 8. Przygotowanie wzoru KDS – wzór 20a. Dzieci ozdabiają literę J materiałami o różnej fakturze (krepina, papier kolorowy lub plastelina).
  5. 9. Na zakończenie posłuchajcie piosenki ,,Życzenia Wielkanocne”.

https://www.youtube.com/watch?v=PrCTwTwCVXU

_____________________________________________________________

01.04.2021r. – Czwartek
Temat dnia: Wielkanocne przysmaki.

  1. Na początek dnia proponuję  ćwiczenia poranne z muzyką. Wykonujcie ćwiczenia według poleceń, poprawnie. Powodzenia.

https://www.youtube.com/watch?v=OZ54i4ecwWA

  1. Następnie proponuję zabawę słuchową - ,,Wielkanocne zamieszanie.
    Rodzic wymienia dowolne słowo kojarzące się z Wielkanocą, np. p-a-l-m-a, baranek, pisanka, mazurek.   Następnie dziecko wymienia głoskę na początku i na końcu wyrazu.
  2. ,,Zwierzątka na stole” – zabawa plastyczno-konstrukcyjna. Pomoc Rodziców wskazana. Dzieci wykonują zajączka i kurczątko jako obrączki do serwetek. Zajączek: 2 paski białego papieru szerokości  ok. 5 cm i długości ok. 16 cm i 13.
    Oba paski dzieci sklejają w rulony i naklejają krótszy na dłuższy. Wycinają kształt zajęczych uszu – prostokąt składają na pół wzdłuż dłuższego boku i od strony zgięcia wycinają łuk. Naklejają uszy na głowie. Z kolorowego papieru wycinają łapki zająca w kształcie łez i naklejają na nich całą postać. Wycinają i naklejają szczegóły – oczy, nos, wąsy. W środek tułowia wkładają złożoną serwetkę.

Tak samo dzieci robią kurczaczka. Niewielki kawałek pomarańczowego lub czerwonego papieru składają na pół i wycinają dziób. Łączą wszystkie elementy. Tu także wkładają do tułowia złożoną serwetkę.

  1. 4. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

  1. Zachęcam do pracy w podręczniku KP3.56 –ćwiczenia w czytaniu, następstwo czasu, dobieranie podpisów do obrazka, pisanie cyfr w kratkach.
  2. Wybierzcie się na spacer z rodzicami. Jeśli jest to możliwe odwiedźcie cukiernię lub sklep spożywczy z wypiekami.  Rozejrzyjcie się po sklepie czy na półce sklepowej są produkty związane ze Świętami Wielkanocnymi.
  3. ,,Mazurkowe wzorki” – zabawa grafomotoryczna. Dziecko ma tacę z mąką. Jest to ich mazurek. Ozdabiają go, wymyślając wzory – obwódkę wokół brzegów jako wzór rysowany bez odrywania ręki i dowolnie w środku.
  4. Zachęcam do pracy w podręczniku CziP.60 ćwiczenia w czytaniu, ćwiczenia percepcji wzrokowej i logicznego myślenia.

Na zakończenie proponuję, aby dzieci posłuchały ulubionej bajki.

___________________________________________________________

31.03.2021r. – środa- oddział przedszkolny ,,Słoneczka”

  1. Dzień dobry, zapraszam dzieci na ćwiczenia poranne z muzyką. Wykonujcie ćwiczenia według poleceń i poprawnie. Powodzenia.

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU&ab_channel=WPODSKOKACH

  1. Na początek przypomnimy sobie, jak przygotujemy koszyczek wielkanocny – rozmowa

z  Rodzicami.  Następnie posłuchajcie wiersza Na Wielkanocnym stole.

https://www.youtube.com/watch?v=3xbxePRP3C4&ab_channel=MalaRu

  1. „Koszyczek – króliczek” – zabawa plastyczno-konstrukcyjna. Wykonywanie pracy według instrukcji. Pomoc Rodziców wskazana.

Z kartki A4 dzieci robią kwadrat, przytrzymując róg palcem i zaginając dłuższy bok do krótszego. Niepotrzebną część odcinają. Po rozłożeniu dzielą kwadrat na 6 jednakowych pól, zaginając – składają na 3 części wzdłuż,

rozkładają i składają na 3 części w poprzek. Nacinają środkowe zagięcia na 2 przeciwległych bokach. Boki nienacięte sklejają pod kątem z bokami naciętymi. Wycinają koło o średnicy

5–6 cm i dorysowują oczy, nos, usta, doklejają wąsy – powstaje twarz królika, którą naklejają w środkukoszyczka. Wycinają wysokie, wąskie uszy i naklejają od środka nad głową. Na końcu robią pałąkkoszyczka z paska papieru.

Moja propozycja: Origami - Koszyczek Wielkanocny

https://www.youtube.com/watch?v=EukfLe7yhkk&ab_channel=Vinci

 

  1. Zachęcam do zapoznania się dzieci  z symboliką pokarmów w koszyczku wielkanocnym:

– Jajko – symbol nowego życia, odrodzenia, zwycięstwo życia nad śmiercią. Podczas śniadania

wielkanocnego dzielimy jajko na tyle części, ile jest osób przy stole, i składamy sobie życzenia.

– Baranek – symbol zmartwychwstałego Jezusa.

– Chleb – symbol ciała Chrystusa, to pokarm niezbędny do życia, symbolizuje dostatek.

– Sól – symbol gościnności (witanie chlebem i solą). Kiedyś wierzono, że sól odstrasza zło.

– Kiełbasa – symbol obfitości i dostatku.

– Ser – symbol przyjaźni człowieka z przyrodą (wkładany do koszyka tylko w niektórych regionach).

– Ciasto – symbol naszych umiejętności i talentów.

– Chrzan – symbol zdrowia i siły fizycznej.

  1. Następnie zapraszam do pracy w podręcznikach.

Praca z KP3.55 – rysowanie po śladzie, kolorowanie, czytanie, przeliczanie, kreślenie cyfr. Praca z L59 – ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu, ćwiczeniaw logicznym myśleniu; pisanie cyfr w liniaturze.

  1. Na zakończenie proponuję, aby dzieci posłuchały ulubionej bajki .

_________________________________________________________________

30.03.2021r. – Wtorek
Temat dnia: Robimy pisanki.

  1. Na początek dnia posłuchajcie jak dawniej ludzie zdobili pisanki (kraszanki). „Pisanki” – rozmowa z dziećmi na temat Świąt Wielkanocnych. 
    https://www.youtube.com/watch?v=GW6i85aVEuQ
  2. Zestaw ćwiczeń porannych nr  15.

- „Wyprawa po zakupy” – ćwiczenie nóg. Dzieci dobierają się w pary, trzymają się za ręce.  Jedno kuca jest dzieckiem, drugie to rodzic. Dziecko w pozycji kucznej idzie z rodzicem po zakupy.

- „Ważymy towar” – ćwiczenie tułowia, skłony boczne. Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Ramiona ma wyciągnięte w bok, plecy proste. Rodzic klaszcząc w dłonie, dokłada towar na wagę – dziecko przechyla się za każdym klaśnięciem coraz mocniej w jedną stronę. Na hasło: waga się resetuje – dzieci wracają do pozycji wyjściowej i kładą ręce na kolanach. Gdy rodzic wróci do klaśnięcia, dziecko szybko rozkłada ręce i przechyla się w drugą stronę.
- „Wiosenne porządki” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko naśladuje naprzemienne wycieranie kurzu na szafie – wspięcie na palce i podniesienie rąk jak najwyżej następnie mycie podłogi – kucają i rękoma rysują z lewej i prawej strony koła.
- „Wielkanocne pisanki” – zabawa bieżna. Dzieci – pisanki uciekają przed rodzicem – kurą. Które dziecko zostanie dotknięte przez kurę, odchodzi na bok – pisanka została rozbita.
- Marsz przy dowolnej melodii.

  1. „Pisankowe przygody’’ –zabawa językowa. Rodzic ma styropianowe lub inne jajko i zaczyna opowiadać historię, np. Było sobie jajko, które bardzo się nudziło. Przekazuje jajko dziecku, które powtarza zdanie i dopowiada swoje. Czynności powtarzamy. Gdy opowiadanie będzie już dłuższe, wspólnie je powtarzamy.
  2. „Przygoda jajka’’ –zabawa plastyczna. Dziecko rysuje ilustracje do stworzonego opowiadania, robi stronę tytułową, tworzy książeczkę.
  3. Zachęcam do pracy w podręcznikach KP3.54 –ćwiczenia w czytaniu i liczeniu, kolorowanie według instrukcji. Praca z CziP.59 – rysowanie po śladzie, kreślenie ornamentów, pisanie wyrazów po śladzie.
  4. Jeśli pogoda pozwoli wybierzcie się na spacer w poszukiwaniu skarbów. Proszę aby rodzice na podwórku lub w domu schowali w różnych miejscach jakieś smakołyki (mogą to być czekoladowe jajeczka, kurki, zajączki). Zadaniem dziecka jest odnalezienie słodyczy. Powodzenia.
  5. „Zajączek” – Praca plastyczna według instrukcji obrazkowej z wykorzystaniem KP3.63. Wycinanie, składanie papieru według instrukcji, łączenie elementów.
  6. „Jajka do koszyczka” – zabawa z elementem rzutu. Dziecko stoi ok. 2 m od kosza. Kolejno 5 razy wrzuca do niego piłkę. Zabawa kończy się, gdy wszystkie piłki zostaną wrzucone.  

 

 

_____________________________________________________________________________________________

29.03.2021r. – Poniedziałek Grupa Słoneczka
Temat dnia: Wielkanoc w naszych domach.

Dzień dobry, zapraszam dzieci na zajęcia. Dzisiaj porozmawiacie o Świętach Wielkanocnych w waszych domach. Zachęcam Was do pomocy rodzicom w przygotowaniach świątecznych.

  1. Na początek dnia proponuję utrwalenie piosenki  połączone z zabawą  ruchowo – rytmiczną ,,Święta Wielkanocne”. Dzieci śpiewają piosenkę i w trakcie podskakują. Podczas refrenu poruszają rytmicznie rękami do góry i w dół.
    https://www.youtube.com/watch?v=fLGHjBXHxG0&ab_channel=PiterKorn
  1. Zestaw ćwiczeń porannych nr  15.

- ,,Wyprawa po zakupy” – ćwiczenie nóg. Dzieci dobierają się w pary, trzymają się za ręce.  Jedno kuca jest dzieckiem, drugie to rodzic. Dziecko w pozycji kucznej idzie z rodzicem po zakupy.

- ,,Ważymy towar” – ćwiczenie tułowia, skłony boczne. Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Ramiona ma wyciągnięte w bok, plecy proste. Rodzic klaszcząc w dłonie, dokłada towar na wagę – dziecko przechyla się za każdym klaśnięciem coraz mocniej w jedną stronę. Na hasło: waga się resetuje – dzieci wracają do pozycji wyjściowej i kładą ręce na kolanach. Gdy rodzic wróci do klaśnięcia, dziecko szybko rozkłada ręce i przechyla się w drugą stronę.
- ,,Wiosenne porządki” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko naśladuje naprzemienne wycieranie kurzu na szafie – wspięcie na palce i podniesienie rąk jak najwyżej następnie mycie podłogi – kucają i rękoma rysują z lewej i prawej strony koła.
- ,,Wielkanocne pisanki” – zabawa bieżna. Dzieci – pisanki uciekają przed rodzicem – kurą. Które dziecko zostanie dotknięte przez kurę, odchodzi na bok – pisanka została rozbita.
- Marsz przy dowolnej melodii.

  1. „Lubię, gdy…” – rozmowa z dziećmi. Budowanie wypowiedzi poprawnych gramatycznie na temat swoich odczuć i emocji. „Świąteczne kartki” – zabawa plastyczno-konstrukcyjna. Odrysowywanie, wycinanie, komponowanie.

Świąteczne kartki” – zabawa plastyczno-konstrukcyjna. Rodzic  zadaje pytanie: Czy jest ktoś, może ulubiona ciocia, dziadek, babcia, z kim bardzo chcielibyście być w święta, ale nie będzie to możliwe, bo np. wyjechał gdzieś daleko? Co można zrobić, by sprawić mu świąteczną radość? Jeśli dzieci nie wpadną na pomysł wysyłania życzeń, N. im to sugeruje. Rozmowa toczy się wokół różnych sposobów wysyłania życzeń. N. proponuje, by zrobić świąteczne kartki, które można podarować lub wysłać albo komuś bliskiemu albo samotnemu, np. osobom w domu opieki.

https://www.youtube.com/watch?v=BWGv0FZENwc&ab_channel=Blackarrot

  1. „Wyścig zajęcy” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania. „Świąteczne życzenia” – zabawa językowa

z elementami grafomotorycznymi. Redagowanie świątecznych życzeń, pisanie po śladzie.

Bazie srebrne są jak deszczyk
cukrowy baranek.
Niech słoneczny was powita
wielkanocny ranek.

Życzenia dzieci mogą ułożyć samodzielnie, Rodzic zapisuje. Zachęcam chętne dzieci do czytania życzeń lub tekstu podanego przez N. i pisanie po śladzie

  1. „Święta Wielkanocne” – zabawa taneczna do piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=fLGHjBXHxG0&ab_channel=PiterKorn

Praca z KP3.52 – odczytywanie rytmu, czytanie wyrazów, wycinanie.

6 . „Pisanka do koszyczka” – zabawa matematyczna z wykorzystaniem L58. Ćwiczenia w dodawaniu

i odejmowaniu.

Poprawiony (czwartek, 15 kwietnia 2021 20:32)

 

OGŁOSZENIE


Opłata za obiady w czerwcu wynosi 105zł za miesiąc. Pełne wyżywienie 136,50zł.